Konuşma Sesi (artikülasyon) Bozukluğu ve Sesbilgisel (fonolojik) Bozukluk

Konuşma Sesi (artikülasyon) Bozukluğu ve Sesbilgisel (fonolojik) Bozukluk

Çocuklar konuşmayı öğrenirken bazı sesleri yanlış söyleyebilirler. Çocuklar “b”, “p” veya “m” gibi bazı sesleri daha erken öğrenirken “r”, “l”, “z” veya “v” gibi diğer seslerin öğrenilmesi daha uzun sürer. Çoğu çocuk 4-5 yaşına kadar neredeyse tüm konuşma seslerini doğru söyleyebilir. Beklenen yaşlarda sesleri söylemeyen bir çocukta konuşma sesi bozukluğu olabilir. Konuşma sesi bozuklukları için "artikülasyon (sesletim) bozukluğu" ve "fonolojik (sesbilgisel) bozukluk" terimlerini duyabilirsiniz.

Çocuğunuz bir sesi diğerinin yerine koyabilir (örneğin; “kuş” sözcüğü yerine “tuş” diyebilir, sesleri tam söyleyemeyebilir (örneğin; “hayvan” yerine “ayvan” diyebilir), ses ekleyebilir (“pencere” sözcüğü yerine “penicere” diyebilir) veya bir sesi değiştirebilir (“köprü” sözcüğü yerine “körpü” diyebilir).

Küçük çocukların bazen yanlış sesleri söylemesi küçük yaşlarda gelişimsel olarak normaldir. Örneğin, çocuğunuz 2-3 yaşında "k" yerine "t" sesi çıkarabilir ve "kedi" için "tedi", "saat" yerine "sat" diyebilir. Bu erken dönemde gelişimsel olarak sorun değildir. Ancak yaşı ilerledikçe 5-6 yaşlarında bu hataları yapmaya devam ederse sorun olabilir.

Sesbilgisel bozukluk ise konuşma seslerini tanıyamama veya bir sözcüğü oluşturan hecelerin ve seslerin yerlerini karıştırmaya denir. Örneğin; ıspanak yerine ıpsanak veya portakal yerine porkatal gibi. Bu durumda önemli olan sesbilgisel farkındalıktır. Seanslarda çocuğun, seslerin birleşimiyle hecelerin, hecelerin birleşimiyle sözcüklerin, sözcüklerin birleşimiyle de cümlelerin oluştuğunu kavraması ve bu birimleri kullanarak zihinsel işlemleri gerçekleştirebilmesi amaçlanır. Eğitimlerde sesbilgisel farkındalıkta önemli olan anlamdan bağımsız olarak dilin ses yapısını ve seslerin sözcüklerin anlamlarını nasıl değiştirebildiğini kavramasına yardım etmektir.
 

Konuşma Sesi Gelişim Evreleri

  • 24 aylıkken çocuklar sözcüklerin başında /b, d, h, m, n, p/ (Deniz, Bardakvb.) sözcüklerin ortasında /b, m, n/ (araba, amca vb.) sözcüklerin sonunda /m, p/ (kalem, kitap… vb.) seslerini kullanabilirler.
  • 36 aylıkken sözcüklerin başında /f, g, k, t/ (fare,gemi, kitap, top… vb.) sözcüklerin ortasında /f, g, k, t, p/ (üfle, ege, akıl, iplik, ateş...vb) sözcüklerin sonunda /d, g, k, n, t/ (ad, şen, yut vb.) seslerini kullanabilir.
  • 4 yaşında sözcüklerin ortasında /d/ (ada) ve sonunda /f /(küf) seslerini söyleyebilirler.
  • 5 yaşında çocuk sözcüklerin başında /ç, c, l, s, ş, j/ (çocuk, can, şemsiye, limon, jeton vb.) ortasında ç,c,l,s,ş,z (açmak, ucuz, elma, eski, eşit, uzak vb.), sözcüklerin sonunda /l, ç, s, ş, r, v, z/ (bal, aç, kes, beş, bir, av, yüz vb.) seslerini söylebilirler.
  • 6 yaşında ise sözcüklerin başında ve ortasında /r/ ve /v/ (robot, vazo .vb.) seslerini kullanabilirler.
SÜREÇ
Sıkça Sorulan
Sorular
Çocuğumun konuşması hangi yaşta ne kadar anlaşılır olmalıdır?

Genel olarak, ebeveynler çocuklarının konuşmalarının yaklaşık %50'sini iki yaşına kadar, %80'ini üç yaşına kadar ve yaklaşık %100'ünü beş yaşına kadar anlayabilmelidir.
 

Üç yaşındaki çocuğum henüz içinde /r/ sesi olan sözcükleri doğru söyleyemiyor. Endişelenmeli miyim?

Konuşma sesleri farklı zamanlarda gelişir. Küçük çocuklar, bazı sesleri diğer seslerden gelişimsel olarak daha önce söylerler.. Sözcükleri söylemek için de sözcükleri ilk öğrendikleri seslerle ifade ederler.. Anlaşılır bir şey söyleyebilmek için çocuğun uzman tarafından değerlendirilmesi önemlidir.

Dil ve konuşma değerlendirmesi için kurumumuza bekleriz.

 

Konuşma sesi(artikülasyon) bozukluğuna ne sebep olur?

Bir çocuğun konuşma seslerinin gelişiminin gecikmesinin birçok nedeni olabilir. Bunlar arasında işitme kaybı, ağız, dudaklar, dişler veya dil ile ilgili yapısal sorunlar, ağız ve yüz kaslarının hareketini planlamada güçlükler ve kaslarının zayıflığı sayılabilir. Ayrıntılı değerlendirme için, odyoloji ve konuşma bozuklukları uzmanına ya da dil ve konuşma terapistine başvurulmalıdır.

Dil ve konuşma değerlendirmesi için kurumumuza bekleriz.

KAYNAKLAR
American Speech-Language-Hearing Association. (1979). Asha: A journal of the American Speech-Language-Hearing Association. Rockville, Md: The Association.

 

Bizimle yol arkadaşı
olmak için randevu alın.
RANDEVU