Çocukların ortalamadan daha düşük alıcı ve ifade edici dil gelişimleri olmasına gelişimsel dil bozukluğu denir. Gelişimsel dil bozukluğu, bilişsel ve motor alanlardaki ön becerileri yaşıyla uyumlu olan ancak dil kazanımında görülen bir gecikmedir. Bu çocuklar yönergeleri takip etmede veya soruları anlamada sorun yaşayabilirler, yeni sözcükler öğrenmekte veya cümle kurmakta zorluk çekebilirler. Çocuğun yaşıyla uyumlu dili anlama ve isteklerini ifade edecek sözcük dağarcığına sahip olmaması gelişimsel olarak dil desteği alması gerektiği anlamına gelebilir.
Yaşına uygun dil ve konuşma becerileri için öncelikle ön koşul becerilerin (oyun, motor ve alıcı dil) gelişimi değerlendirilir.
Yaşa uygun ön becerilere örnek olarak;
- Uygun oyun becerileri
- Uygun motor becerileri
- Uygun alıcı dil verilebilir.
Bazı çocukların alıcı dil (dili anlama) sorunları vardır. Yönergeleri takip etmek, soruları yanıtlamak, nesneleri ve resimleri işaret etmede güçlük yaşayabilirler. Bazı çocukların ifade edici dilde (konuşma) sorunları vardır. Nesneleri adlandırma, soru sorma, sözcükleri bir araya getirmede güçlük yaşayabilirler.
Yaşa Uygun Beklenen Dil Gelişim Evreleri
- Doğum–3 aylık dönemde ağlama ve agulamasını bekleriz.
- 6-12 aylık dönemde duydukları sesleri tekrar edebilme, hece tekrarları(ba-ba-de-de,pa-pa- ya-ya gibi)yapabilmesini ve annenin sesini tanımasını bekleriz.
- 12 aylık bir çocuğun 2 ile 10 sözcük kullanmasını bekleriz.
- 18 aylık bir çocuğun 10 ile 50 sözcük kullanmasını bekleriz.
- 24 aylık bir çocuğun 50-250 sözcük kullanmasını bekleriz.
- 36 aylık bir çocuğun 250-1000 sözcük kullanmasını bekleriz.