İşitme Kaybında Dil ve
Konuşma Sorunları

İşitme Kaybında Dil ve <br> Konuşma Sorunları

Sesleri ve sözcükleri duymak, bireylerin konuşmayı öğrenmesi açısından önemlidir. Doğuştan veya dil öncesi dönemde görülen işitme kaybı, bireyin dil gelişimini olumsuz etkileyerek bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimde normal işiten yaşıtlarından farklılaşmasına neden olabilmektedir. İşitme kaybı hafif derecede olsa dahi bireylerde konuşma seslerinin yanlış üretilmesine (artikülasyon bozukluğu), sesbilgisi (fonolojik) bozukluğuna, işitsel bellek güçlüklerine, alıcı ve ifade edici dil gelişiminde gecikmelere sebep olmaktadır. İşitme kaybının derecesi arttıkça da bireylerin konuşma üretimi ve sözcük dağarcığı azalmakta, okuma ve yazma becerileri olumsuz yönde etkilenmektedir. Bu nedenle işitme kaybının erken tanılanması, erken müdahale ve eğitim çok önemlidir. İlk aşamada yapılabilecek en önemli şey, işitme testi yaptırmaktır.

İşitme kayıplı çocukların eğitiminin temel hedefi dil becerilerini ve yaşları ilerledikçe sözlü iletişim becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerini geliştirmeleri ve sosyal hayata eşit katılımları için işitme duyusu gereklidir. Son yıllarda yeni doğan işitme tarama programları, erken tanı ve erken cihazlama( işitme cihazı ve koklear implantasyon) ile çocukların konuşma algısı ve dil gelişim becerileri artmaktadır. İşitme cihazlarında ve koklear implantlarda son yıllardaki gelişmeler, ileri derecede işitme kaybı olan çocukların bile akranları ile birlikte eğitim alabilme oranlarını artırmıştır. Ancak tıbbi tanı ve cihazların tek başına yeterli olmadığı unutmamalıdır. Çocuklar erken tanıyı ve cihazlamayı takiben mutlaka işitsel sözel eğitim almalıdırlar. İşitme kayıplı çocukların kronolojik yaşlarına uyumlu dil ve konuşma gelişimi için erken eğitim bir gerekliliktir.

Bizimle yol arkadaşı
olmak için randevu alın.
RANDEVU