İşitme Cihazları, Koklear İmplantasyon ve Dil ve Konuşma

Dil, günlük yaşam için esastır ve tüm öğrenmelerin merkezinde yer alır. Çocuklar dünyayı dil, okuma ve yazma yoluyla anlamaya başlarlar. İşitme kaybı olan çocukların eğitiminin temel amaçlarından biri, yaşına uygun dil ve sözlü iletişim becerilerini geliştirmektir. Çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerini geliştirmeleri ve sosyal hayata katılımları için işitme gereklidir. Doğuştan veya dil öncesi dönemde ortaya çıkan işitme kaybı çocuğun dil ve konuşma gelişimini olumsuz etkileyerek normal işiten akranlarından bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimde farklılık göstermelerine neden olabilir. Hafif derecede işitme kaybı olan çocuklarda bile konuşma seslerinde hatalar yani artikülasyon bozuklukları görülebilir, alıcı ve ifade edici dilde gecikmeler meydana gelebilir. İşitme kaybının derecesi arttıkça çocuğun konuşma yeteneği ve sözcük dağarcığı azalır. Dilde yaşanan güçlük çocuğun, okuduğunu anlama ve akademik performansı olumsuz etkiler.

İleri ve çok ileri derecede işitme kayıplı çocuklar ciddi okuma güçlükleri açısından risk grubundadırlar. Son yıllarda yeni doğan işitme tarama programları, işitme cihazı ve koklear implantasyon teknolojisindeki gelişmeler ve erken eğitim ile işitme kayıplı çocukların dil ve konuşma becerileri önemli oranda gelişmektedir.

Koklear implantlar ve işitme cihazları sayesinde doğuştan işitme kaybı bir engel olmaktan çıkmıştır. İşitme kaybında temel nokta erken tanı ve cihazlamayı takiben sözel dil girdisi ve özel eğitimdir. Bu sayede ileri derecede işitme kaybı olan çocuklar yaşıtlarına benzer bir dil gelişimine sahip olabilirler. Yapılan araştırmalarda koklear implant ameliyatı sonrası alınan yoğun işitsel sözel eğitimle birlikte dinleme ve dil becerilerinin arttığını belirtmektedir, Ayrıca yoğun işitsel sözel eğitimin yanı sıra çocuğun akranları ile birlikte okul öncesi eğitime devam etmesi çocukların dil ve konuşma gelişimini desteklemektedir.

Bizimle yol arkadaşı
olmak için randevu alın.
RANDEVU